روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

روزنه امید

حقایق مذهب تشیع و ...

زندگانی امام رضا (ع)

حضرت امام رضا علیه السلام هشتمین پیشوای شیعیان ،فرزند حضرت امام کاظم و نجمه خاتون است که در مدینه منوّره ولادت یافت. اسم مبارک آن امام علی، کنیه‌اش ابوالحسن و ملقب به رضا است. حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام در دوران زندگی‌اش بارها آن حضرت را به عنوان وصی و خلیفه خود و امام مردم معرفی می‌فرمود. ادامه مطلب ...

ماجرای «سقیفه» داستان می‌شود.

ماجرای «سقیفه» داستان می‌شود

«مجید پورولی» در حال نگارش داستانی راجع به ولایت علی‌ابن ابی‌طالب(ع) و مسأله غصب خلافت آن حضرت است. ...

به گزارش "شیعه نیوز" به نقل از فارس، «مجید پورولی» داستان‌نویس گفت: این داستان‌ بلند درباره بحث ولایت علی‌ابن ابی‌طالب(ع) و موانع موجود بر سر راه ایشان برای رسیدن به خلافت که حق اساسی‌شان بود، است.
وی افزود: این داستان علاوه بر مساله غصب خلافت به مقوله غصب باغ فدک هم می‌پردازد.


وی با اشاره به این‌که این داستان بلند را بر مبنای کتاب «سقیفه» اثر علامه عسکری می‌نویسد، بیان داشت: این داستان از زمان زندگانی پیامبر(ص) آغاز می‌شود و به حقوقی که از علی(ع) و حضرت فاطمه(س) ضایع شده می‌پردازد. عناوین احتمالی که تا امروز برای این کتاب درنظر گرفته‌ام «حضرت تاریکی» و «تاریخ گمشده یعقوب» است.

منبع: شیعه نیوز

کتاب «وهابیان را بهتر بشناسیم» به زودی منتشر می‌شود

کتاب «وهابیان را بهتر بشناسیم» به زودی منتشر می‌شود
 
کتاب «وهابیان را بهتر بشناسیم»، نوشته «علی‌اصغر رضوانی» به همت انتشارات دلیل ما، به زودی روانه بازار نشر می‌شود. 


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «فرید مسعود»، مدیر فروش انتشارات دلیل ما در مورد کتاب حاضر گفت: نویسنده در این کتاب ابتدا به راه‌کارهای مقابله وهابیان با عقاید شیعه و اهل سنت اشاره کرده و سپس راه‌کارهایی را برای مقابله ما با آن‌ها ارائه داده است.

وی تصریح کرد: رضوانی سپس به ظهور خط مخالفان وهابیان در عربستان اشاره می‌کند و بعد از آن به مبانی اعتقادی وهابیان از قبیل: شرک، توحید، سنت و بدعت، حیات برزخی، ایمان و کفر و ... می‌پردازد.

وی افزود: این نویسنده در پایان کتاب به فتاوا و عقاید آن‌ها از قبیل شرح دانستن استغاثه به ارواح اولیاء، حرمت توسل، تبرک، بنای بر قبور، زیارت قبور و ... پرداخته است.

کتاب «وهابیان را بهتر بشناسیم»، نوشته «علی‌اصغر رضوانی» در 320 صفحه وزیری (شومیز) به همت انتشارات دلیل ما به زودی روانه بازار نشر می‌شود.
 

قوت تفکر شیعی به مفسران معصوم قرآن است.

رئیس مجلس:
قوت تفکر شیعی به مفسران معصوم قرآن است
 
بدون تفسیر، قادر به استفاده کافی از قرآن نیستیم و قوت تفکر شیعی در برداشت از قرآن، در این است که دارای مفسرانی معصوم است و این، پشتوانه‌ای بزرگ برای شیعیان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در محفل تجلی پیوند قرآن کریم و اهل بیت(ع) که تحت عنوان «نافله ناز» در محل تالار وحدت برگزار شد، در سخنانی به تبیین نقش ولایت در هدایت انسان پرداخت.

وی اظهار کرد: تاریخ اسلام، سیری است از مجاهدت‌هایی که برای صیانت از فکر و سنت اسلامی و قرآن در عرصه‌های مختلف انجام شده است.

 

ادامه مطلب ...

کتاب گزارش حجه الوداع

کتاب «گزارش حجة‌الوداع» منتشر شد
 
 کتاب «گزارش حجة‌الوداع: گزارش لحظه به لحظه سفر حج پیامبر(ص) از مدینه تا مدینه» نوشته «محمدباقر انصاری» به همت انتشارات «دلیل ما» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، داستان کامل سفر حج پیامبر(ص) از مدینه تا مدینه ـ با تمام جزئیات این سفر ـ هدفی است که نوشته حاضر آن را دنبال کرده است و انگیزه چنین اقدامی را می‌توان در جهاتی جستجو کرد.

به اعتقاد نگارنده این اهداف عبارت‌اند از: تعلیم مناسک حج توسط پیامبر(ص) برای اولین و آخرین بار، سفری بی‌نظیر با 120 هزار نفر و اعلا ن رسمی آن و خطابه‌های بلند، آخرین سال عمر پیامبر(ص) و انجام سفر در آستانه رحلت آن حضرت(ص) و اعلان ولایت در این سفر.

به اعتقاد مؤلف، تدوین جامع تاریخچه این سفر، کاری سنگین و گسترده است؛ زیرا صورت کاملی از حجةالوداع به صورت متسلسل و تدوین یافته که شامل همه جزئیات ماجرا باشد، تاکنون وجود نداشت و نیاز به اقدامی اساسی دارد.

نویسنده برای انجام این کار، ابتدا با جستجو در همه منابع اسلامی اعم از شیعی و سنی، همه روایات تاریخی و احادیث مربوط به موضوع را جمع‌آوری کرده سپس با تنظیم و چینش منطقی روایات و در نظر گرفتن زمان‌بندی دقیق آن‌ها، صورت متسلسل تاریخی آن به دست داد. در مرحله بعد ادبیات و ویرایش چنین متنی با دقت صورت گرفت، تا داستان کامل و قابل قبولی از حجةالوداع در دسترس عموم قرار گیرد.

به اعتقاد مؤلف، آن‌چه که قابل توجه است، ارتباط و اتصال تنگاتنگ سفر حج با واقعه غدیر است، و در حقیقت دستورالعمل الهی برای این سفر آموزش حج و اعلام ولایت در کنار هم بوده است، و این مهم در سراسر این سفر خود را نشان داده، و خدا چنین خواسته که با عظمت‌ترین سفر پیامبر(ص) حامل دو پیام بزرگ باشد.

کتاب «گزارش حجة‌الوداع: گزارش لحظه به لحظه سفر حج پیامبر(ص) از مدینه تا مدینه» نوشته «محمدباقر انصاری» به همت انتشارات «دلیل ما» به شمارگان 5000 نسخه در قطع وزیری (گالینگور) در 386 صفحه و به بهای 55000 ریال منتشر شد.
 

حضرت فاطمه معصومه (س)


حضرت فاطمه معصومه (س)

در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند.

 حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید: «هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد». بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) «عالمه غیر معلمه» بوده است.  

ادامه مطلب ...